Daisypath Anniversary tickers Daisypath Wedding tickers

Monday, May 18, 2009

Toilet - No hose?

Pernah anda berada dalam situasi tak tahan sangat nak 'berhajat besar' mahupun 'berhajat kecil', sekali masuk tandas tengok takde hose (paip) disediakan? Bagi non-Muslim, memang tidak mengundang masalah buat mereka, tapi bagi yang Muslim macam mana?


Shopping mall besar macam KLCC misalnya, susah betul nak dapatkan tandas yang ada hose. Kalau nak yang ada, kena pergi tingkat atas sekali. Tak ke menyusahkan? Kalau orang muda, OK lagi, tapi kalau atuk nenek, pakcik makcik yang sakit lutut, tak ke kes naya? Bukan di dalam KLCC je, dekat office di Tower 1 & 2 pun, bukan ada toilet yang ada hose. Semuanya harap air yang dipancut dari bowl. Lepas 'berhajat', anda basuh, anda pasti ke bersih? Seksa tau tak, takkan nak guna tisu kesat je? Bukan musim kemarau pun. Apa salahnya management tak kisah la KLCC ke, Petronas Twin Towers ke, letak hose. Kadang-kadang terfikir jugak, aku ni sekarang berada di Malaysia ke, negara Orang Putih? Sampai takde hose (paip). Itu baru dekat shopping mall, belum dikira dekat hotel-hotel lagi. Mungkin niat mereka tidak meletakkan hose sebab taknak lantai basah, tapi logik ke? Buat business besar-besar, tak boleh fikir sesuatu yang lebih kreatif ke? Kenapa pendek akal? Yang pengguna Muslim pun satu, kalau tandas tu ada hose, lepas da basuh, pandai-pandai la kasi kering balik piring bowl tu. Jangan la ditinggal basah. Geli pulak orang nak 'berhajat'. Lap la guna tisu, kasi kering balik. Kena ada kesedaran civic. Bayangkan kita nak guna tandas, sekali tengok piring tu basah, kita yang kena lap 'sisa' orang, tak ke sakit hati jadinya? Mesti kita marah kan? Melainkan kita memang pengotor...tepuk dada, tanya iman.

3 comments:

  1. Ah Ai , y lah u put a post on loos pulak..kekekeke..

    Anyway, where did you get that picture ? haha

    ReplyDelete
  2. I got it from Google search..huauauahuahua...people will ask me if I take the pic of the toilet at Twin Tower office like that..hahaha..so Google is the best place!

    ReplyDelete
  3. hmmm betul tu mmy! bby pun kurang gemar pegi shopping mall yg toilet xde hose. bby akan peg ke toilet JJ (jaya jusco) jer. huhu~ bersih n besar toilet dia. baru best!

    ReplyDelete