Daisypath Anniversary tickers Daisypath Wedding tickers

Monday, May 18, 2009

Tidak boleh bertudung?

Pada Career Fair yang berlangsung di PWTC minggu lepas, majikan dari sektor perhotelan mengatakan, mereka tidak menerima mereka yang bertudung untuk bekerja di first lane. Housekeeper boleh, back-end boleh. Kenapa jadi macam ni? Hotel-hotel ini kalau diikutkan dimiliki oleh sang Mat Saleh yang menjadi expatriate, datang ke Malaysia berniaga, dan mendapat keuntungan. Mereka bukan asalnya orang kita, tapi siapa mereka sampai boleh membuat undang-undang sendiri, lebih-lebih lagi membabitkan isu bertudung ini?

Islam sangatkah negara Malaysia ni? Mereka datang ke Malaysia, buatlah cara datang menumpang ke negara orang. Duduk senyap berniaga sudah, tak payah la sesedap buat law sendiri. Dan di mana menteri-menteri Islam yang memerintah? Ini negara kita, siapa pandai-pandai bagi mereka kebenaran menafikan hak wanita Islam yang memakai tudung bekerja di hotel mereka yang nyata dibina di atas tanah air Malaysia? Betul...anda boleh kata, "Kalau macam tu, tak payah la kerja di hotel, kerja la tempat lain!", tapi isunya di sini, mereka buat rules sebodoh itu, apa tindakan kita? Ikut saja? Mengalah?

Jot down komen anda. Saya nak dengar..

1 comment:

  1. btl tu! biasanya dlm big2 hotel ni ade politician among the BOD. so they all patut memainkan peranan. sape lagi nak tolong muslimah di era modern ni klu xde sape nak backup. btl x

    ReplyDelete